čtvrtek 29. srpna 2013

11 MĚSÍCŮ

* Hrozně mě překvapuje, jak rozumí. V kuchyni si s něčím hraje, metr od ní leží krabička, kterou potřebuju. Říkám jí: "Běli, prosím tě, podej mi krabičku," a ona zanechá hry a natáhne ke mně ruku s krabičkou. Nebo se bavíme s M., že zavolá sestře a B. se hned ozve: "Haló haló"!
* S oblibou mává věcem kolem, takže zdravíme: "Ahoj česneku! Ahoj háčku! Ahoj kytko!"
* Ráno se shání po M., říká "táta", roztomile rozkládá rukou a ukazuje "není".
* Kromě "není" ukazuje (cíleně s ní neznakuju, jen opakuje pár gest) spinkat, kytka, pračka a Tancovala žížala (písnička, co jí teď pořád dokola zpívá děda).
* Hladí nás, hladí zvířata i obrázky v knížce a dává jim pusinky (nám moc ne).
* Stojí, když se má o co opřít a potřebuje na něco dosáhnout, snaží se i cupitat do stran.
* Dobře ví, co nesmí a sama sobě říká "ne" (a většinou to opravdu nedělá).
* Sama se nají (kousky do ruky) a jídlo už nehází záměrně po zemi.
* Poznává zvířata ze své dřevěné série i některá v knížce. A baví mě, jak vidí podobnost na základě určitých znaků, tak mi třeba pořád tvrdí, že srnka na obrázku je pes:)
* Víc než leporela vyhledává klasické knížky a sama otáčí stránky, taky má za sebou první návštěvu dětské knihovny.
* Používá další nová slova (sice úplně nekopírují psanou podobu, ale hlavní je, že pochopíme): au au, ahoj, haf haf, haló haló, lalala, bác, Její (Jeníček). Nikdy jsem s dětskou mluvou nesympatizovala, ale teď to celkem oceňuju, protože se B. díky ní s námi líp dorozumí. V praxi to vypadá tak, že jí řeknu normální větu a doplním příslušným citoslovcem ("pán má traktor a seče trávu - vrrr").
* Čůrání mimo plínu je teď spíš o mé intuici, neb B. má spoustu jiných zájmů a o nočník se tolik nehlásí (jen v noci se budí... A tu druhou potřebu vykonává i nadále jen do nočníku).

To je prostě tak skvělý pozorovat, jak rychle se učí! Každý den mě to nepřestává udivovat!

Žádné komentáře:

Okomentovat