sobota 9. listopadu 2013

BATOLE A ÚKLID

Podle principů Montessori by dítě mělo být vedeno k tomu, aby každou věc vrátilo na své místo, jakmile s ní přestane pracovat. Mám doma ráda pořádek a pro mě samotnou je přirozené uklízet tak, že vše uvedu do původního stavu (to je to mé pověstné neustálé leštění kohoutků:)) a totéž ukazuju i Bělince.

Průběžně uklízím, s čím si už nehraje, nejideálněji hned, jak vidím, že se chystá na něco jiného a taky ji na to upozorním ("Chceš si číst? Tak nejdřív uklidíme zvířátka..."). Pro malé děti je pojem "uklidit si" dost abstraktní, tak je potřeba ho specifikovat ("Dáme ježka do košíku, knížka patří na poličku..."). Občas zkusím B. zapojit - spíš otázkou ("Dáš krabičku do šuplíku?"), než příkazem ("Dej krabičku do šuplíku.") - a pokud nereaguje, udělám to sama. Vycházím z toho, že stejně se nejvíc naučí nápodobou.

A pozoruju, že tento přístup začíná nést ovoce. Moc ráda zametá, umývá houbičkou, utírá po sobě stolek. Několikrát jsem si všimla, že vrátila věc na původní místo nebo do původního stavu, ačkoliv jsou to teprve první nesmělé vlaštovky:) A ano, je to časově náročnější, než kdybychom celý den překračovali hromadu věcí a večer uklidili všechno naráz, ale věřím, že o to míň práce budu mít do budoucna.

B. zkoumá savost kuchyňské utěrky:)

5 komentářů:

  1. Tak tohle je pro mě jak z říše snů! Mě se sice pořádek taky líbí, ale nejsem moc schopná ho udržovat, takže to u nás vypadá přesně tak, jak píšeš-celý den překračuju hromady věcí, co Bertík vytahal (teda snažím se udržovat v každé místnosti aspoň uličku, kterou se dá projít a v poledne, když spí, tak to trošku uklidit). Za týden se stěhujeme, takže už začínám balit a o to je to horší. No, tak třeba v novém bytě zavedu nová uklízecí pravidla:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) Jinak dodatečně gratuluju k novému bytu!

      Vymazat
  2. Určitě se Vám to vyplatí! Ještě je malá, tak to zatím budou ty "nesmělé vlaštovky", ale počkejte za rok! Taky razím jen jednu hru/hračku, se kterou si právě hraje. Když chce další, řeknu, že až uklidí tu 1. A když nechce, pomůžu. Většinou se ke mně přidá. Někdy už kombinuje třeba kostky a zvířátka - to je jasné, že mu musím nechat, takže rozumně... Ale zahřeje to u srdce, když si staví biologické puzzle - třeba koníčka a po složení hned odnáší do poličky, vezme strom a taky tak :-) (teď jsou Petříkovi 2 roky a 2 měsíce) Já moc pořádná "od přírody" nejsem, tak se snažím učit to aspoň dítě a taky se hlídat kvůli příkladu! Systematičnosti se díky Montessori sama učím... (Lenka N.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je skvělé, že to u Petříka už tak funguje a to je o rok starší než Bělinka! Díky za komentář!

      Vymazat
  3. Tak ja sa síce snažím priebežne upratovať, ale...akonáhle sa do toho pustím, ju to zaujme a to upratané začne rozťahovať zas po miestnosti...veď "je to asi predsalen zaujímavejšie ako to, čo som zrovna chcela" :D

    OdpovědětVymazat