neděle 19. října 2014

PŘESÍVÁNÍ

Oblíbená aktivita z Montessori pracovny - přesívání krupice s fazolemi. Ze začátku třepala sítkem docela divoce, ale teď už pohyb ruky zjemnila tak, aby krupice padala především do mísy.
No a taky ji baví vařit z toho "fazolovou polévku" - v tomhle se rozcházím s Montessori myšlenkou, že se s pomůckami nemá volně hrát, ale naopak oceňuju jakoukoliv vlastní aktivitu.

2 komentáře:

  1. Myslím, že striktně práci s pomůckami dodržuje (snad) málokdo. Když jsem byla na praxi v Montessori třídě, říkali běžně "lovení knedlíků" vybírání pingpongových míčků z vody. Pro děti je taková motivace hrou, myslím, důležitá. Sestra absolvovala velký Montessori kurz, tak jsem s ní o práci s pomůckami diskutovala. Říkala, že se na to ptali a dostali radu zeptat se vždy sami sebe: "A čemu to vadí?" Tzn. když to vadí pomůcce, poničila by se, dítě zastavit, jinak je téměř každé hraní dobré. Důležitá je 1. správná ukázka, pak už si může dítě pracovat podle svých potřeb. V tom je asi právě umění monte pedagoga - rozpoznat, co dětem ještě dovolit, co se tím učí, a co už nepovolit. Přece jen na druhou stranu pomůcky mají k něčemu sloužit.

    Fazolová polévka se mi líbí, když nejsou fazolky po celé pracovně, ničemu to nevadí. Proč by si nemohla míchat a "uvařit" polévku? ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už jsem na to narazila právě několikrát v různých článcích - údajně je to proto, že pak hra odvádí pozornost dítěte od toho, co se tím skutečně "má učit", i Maria Montessori prý považovala hru za zbytečné plýtvání energií, když to není skutečné (tohle jsem četla naposledy v Pravém domácím časopise).
      Ale u nás v centru je to, díkybohu, uvolněné:)

      Vymazat